Proč Montessori přístup k dětem funguje

V současné době má Montessori v Česku bohužel trošku zvláštní status. Někdo ho vychvaluje, někdo zatracuje. Chápu to. Tato situace je podle mých zkušeností zapříčiněna tím, že existují „různé Montessori přístupy“, za jejichž vznik můžeme poděkovat železné oponě. Jelikož jsme neměli možnost být v kontaktu se západním světem, který neutuchal v předávání původních myšlenek paní Montessori, u nás jsme si na českém písečku začali v dobrém úmyslu doplňovat chybějící informace sami a vzniklo tak „české“ Montessori.Když už jsem na Montessori téměř zanevřela, protože mi některé informace a postupy byly opravdu hodně proti srsti, naskytla se mi příležitost zúčastnit se Montessori výcviku vedeného Association Montessori International (AMI) – organizací, kterou založila sama Maria Montessori s cílem předávat její zkušenosti dále. A prozřela jsem. Vše, co mi na Montessori „nesedělo“, nebylo to „pravé“ Montessori, bylo to „české“ Montessori.V čem spočívá neskutečná síla přístupu paní Montessori? Podle mého názoru je to hlavně v tom, že paní Montessori nevymyslela nějaký „umělý“ systém popisující ideální výchovu a vzdělávání dětí. Udělala to obráceně. Jako vystudovaná lékařka svým pečlivým a detaily hledajícím okem pozorovala děti různého věku v různých situacích a zjišťovala, jaké potřeby mají a proč se tak chovají. A právě díky tomuto přístupu má Montessori pedagogika obrovskou sílu. Je totiž postavená na observacích, hledání příčin konkrétního chování dětí a na selském rozumu.Za dobu svého působení v Montessori světě jsem došla k následujícímu postřehu: Montessori přístup je pro všechny děti, ale ne pro všechny dospělé. Jak je to možné? Pro to, aby Montessori principy vyhovovaly i dospělým, musí být dospělí ochotní na sobě pracovat a změnit spousta návyků, které přirozeně přejali od svých rodičů a prarodičů. Jen tato ochota je klíčem k tomu, abychom mohli využívat Montessori u sebe doma či v práci.Jsem přesvědčená o tom, že Montessori přístup obohatí úplně každého, byť každý si v něm najde něco jiného. Každý může objevit své „aha“ momenty, které mu objasní, proč se dítě v dané situaci chová tak, jak se chová. Nebojte se nahlédnout do nějaké knížky paní Montessori (vydává nakladatelství Portál) nebo si udělejte pár hodin čas a zúčastněte se nějakého Montessori semináře. Času stráveného nad myšlenkami paní Montessori nebudete v žádném případě litovat 😉 Autorkou článku je Lucie Urbančíková, M.Ed. Zveme všechny, kdo pracují s dětmi předškolního věku na cyklus přednášek o Montessori přístupu ve výchově dětí:10. června 2020 Montessori pro chůvy I. aneb jak Montessori přístup jednoduše využít doma či v dětském kolektivu17. června 2020 Montessori pro chůvy II. aneb Montessori aktivity v akciVíce na www.domestica.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *