Novinky z oblasti firemního vzdělávání pod jednou střechou

 Education, s.r.o., 28.06.2016, 10:42

Každý den chodím kolem velkého billboardu, který do světa hlásí palčivou otázku: Chodíte do práce s radostí? Je to otázka na tělo a nejednomu člověku při ní zalechtá špatný pocit v břiše. Myslím, že fungování každé firmy může být nadesignované tak, aby byli zaměstnanci spokojení. Nicméně je to velká výzva a vyžaduje to vůli a odhodlání, zvlášť, pokud si firma nese břímě své historie. Změnu je třeba udělat na dvou úrovních: ta první se týká tvrdých procesů typu informační management apod., druhá úroveň, kterou řeším ve své práci já, je “employee experience” - zaměstnanecká zkušenost. K té je zapotřebí empatického designu vycházejícího z pochopení zaměstnanců okořeněného o dávku těch správných dat a zalitého designovým myšlením s dostatečnou dávkou přemýšlení “out of the box”. Základem je pochopení, co všechno obsahuje spokojený pracovní život a o tom jsem se rozhodla s vámi podělit, jelikož je to téma, které mě živí.

Netřeba více rozebírat prostý fakt, že spokojený zaměstnanec, který do práce chodí rád, je produktivní, má zajímavé nápady, lépe se mu komunikuje s kolegy, vidí spíše řešení než překážky a dokonce je i méně nemocný (viz studie: Bad Job, bad health?). A to vše vyúsťuje ve větší míru loajality, takže je to výhra na obou stranách. Mnoho firem se spíše bohužel zaměřuje na otázku, jak věci udělat, než proč je vůbec dělat (viz dva typy chování organizací podle Jeana Zobrista) a na přemýšlení o tom, jak firma vlastně vypadá očima zaměstnance nezbývá mnoho času.

Dva základní kameny spokojeného pracovního života


1. Jak zaměstnanec vnímá firmu

    • jako celek, jak je ztotožněn s její vizí.
    • a lidi v ní - vedení, ale i kolegy.
    • a smysluplnost vlastní práce.

Dále se pak jedná o jednotlivé situace v práci.

2. atmosféra ve firmě

    • Vše, co vyvolává pozitivní emoce.
    • Vše, co vyvolává negativní emoce.

Z těchto dvou kamenů, jak člověk vnímá práci na dlouhodobé úrovni a jak vnímá práci na každodenní úrovni, vychází celková motivace a chuť do práce.

Motivace pak ovlivňuje:

    • Výběr toho, co zaměstnanec chce dělat.
    • Výběr způsobu, jak to udělá.
    • A čas, za který to udělá.
    • Úroveň kvality, se kterou bude spokojen.

Takto vyjmenované kategorie pod sebou vypadají vlastně velmi jednoduše. Teorie se však vždy tváří více přímočaře než praxe. Dobrou zprávou je, že každá firma má možnost všechny kategorie ovlivnit. Když naťuknu první kategorii “vnímání”, tak vize se například dá předávat vhodným marketingem směrem dovnitř nebo začlenit do onboarding procesu či do vzdělávacího procesu. Podpořit spolupráci s kolegy lze přes tvorbu efektivních, informačně přehledných a přitom hravě lidských zaměstnaneckých profilů a smysluplnost práce se dá posílit vhodnou vnitřní komunikací výsledků a dopadů práce zaměstnanců.

Klíčem ke spokojenosti jsou pozitivní emoce na každodenní bázi

Aby byl člověk ve své práci spokojený, měly by v ní převažovat pozitivní emoce. Což je samozřejmě naprosto logické. Horší je, že si musíme uvědomit potřebný poměr mezi pozitivními a negativními emocemi, aby došlo k pozitivnímu naladění. Lidská povaha nám v tomto nepomáhá a potřebujeme na 1 negativní emoci alespoň 3 pozitivní. A to je přesně ten důvod, proč mnoho firem nedokáže “vytvořit” spokojené zaměstnance.


Jak podpořit pozitivní emoce v práci?

  • Zaměstnanci ví, že jejich práce je důležitá a vidí v ní pokrok. Díky pokroku zažívají dennodenně “small wins”. Cesta k pokrokům vede přes dobře nastavené cíle a chytrém způsobu jejich sledování (progress bar). Malou výhrou však může být i pochvala od kolegy. Na sociálních sítích je touto radostí například počet lajků na Facebooku nebo endorsementy na LinkedInu.

Hezký příklad: Ve firmě Wizards of the Coast chtěli podpořit, aby si zaměstnanci dávali vzájemně zpětnou vazbu. Vytvořili proto herní automat (jednorukého banditu) a všem rozdali žetony. Ty se daly použít až tehdy, kdy jej člověk dostal společně se zpětnou vazbou. Po zatáhnutí páky pak při troše štěstí vypadlo šampaňské, které navíc ještě vedlo k otužování kolektivu.

  • Odstraněním “small losses”. Mezi časté patří např. nefungující technika, zbytečné papírování, nedostatek informací apod.
  • Zaměstnanci mají dostatek katalyzátorů, které jim pomáhají vydat ze sebe to nejlepší. Patří mezi ně především:
  1. nastavení jasných cílů
  2. autonomie
  3. poskytnutí potřebných zdrojů
  4. poskytnutí dostatku času
  5. poskytnutí pomoci v práci
  6. umožnění se učení z úspěchů i vlastních chyb (bez zbytečného strašení = kvalitní zpětná vazba)
  7. ocenění
  • Zaměstnanci ví, že se o ně firma stará a záleží jí na nich a zároveň pozitivně vnímají svůj pracovní kolektiv. Sem patří pocit ze začlenění do kolektivu, vzájemný respekt a pomáhání.


Chytrým a hravým designem k pozitivním emocím v práci

Když se na výše uvedené výčty podíváte znovu, očima designera, tak uvidíte spoustu možností, jak každou jednotlivou část designem ovlivnit a pomoci tak k šťastnějším dnům v práci. To je důvod, proč mi moje práce dává smysl. Ať už u nás v Court of Moravia designujeme cokoliv ze zaměstnanecké zkušenosti od onboardingu, přes gamifikaci týmů až po design interních systémů, vím, že to bude mít pozitivní dopad na každodenní práci a produktivitu skutečných lidí.

Jak to, že to nám to funguje?

Závěrem již zbývá jen vypíchnout, že každá firma je jiná a řeší jiné výzvy. Existují samozřejmě obecné principy, ale kontextově se mohou měnit. Tak například gamifikaci fungování týmu obchoďáků je třeba nastavit trochu jinak než markeťáků. A pokud má být design opravdu zdařilý, musí vycházet z jejich jednotlivých specifik. Proto je náš design zaměřený na člověka a jeho konkrétní prostředí a díky tomu (a také díky pečlivému testování) si můžeme být jisti, že design, který tvoříme pro naše obchodní parťáky, bude fungovat.

A co vaše práce?


Autorka Lea Mentlíková je designérka služeb, lidské interakce a procesů v HR využívající gamifikaci k tvorbě chytrého designu. Ze svobodné firmy Court of Moravia (www.courtofmoravia.com).


Zaujal vás tento článek? Nastavte si AGENTA pro hlídání podobných informací! Nebo se podívejte, jaké kurzy nabízí portál Edumenu.cz v oblasti Lidských zdrojů a personalistiky.