Novinky z oblasti firemního vzdělávání pod jednou střechou

 BCF s.r.o., 08.02.2017, 14:32

Těmito slovy zahájil jeden z mnoha společných workshopů na téma „Systémy řízení kvality ve strojírenství“ Vratislav Kulhánek, bývalý předseda představenstva Škoda Auto. “A podle toho se k ní také musíme chovat. Je naivní si myslet, že kvalitu ve firmě tvoří stroje a procesy. Jsou to především lidé, kteří stroje a procesy buď aktivně k dosažení vysoké kvality využívají, nebo na ně nekvalitu svalují.”

Na téma řízení kvality ve firmách byly napsány stovky knih a definováno nespočet metodik a postupů. Klíčem je používat zdravý selský rozum. A toho se v poslední době v mnoha firmách nedostává. Mohu mít sebe sofistikovanější systém na řízení kvality, ale pokud jej zaměstnanci dodržují jen formálně, tak nikdy nebude funkční.

Cílem každé firmy, která chce produkovat výrobky nebo služby ve vysoké kvalitě je, aby se její zaměstnanci ztotožnili s touto firemní hodnotou a vzali si ji za svou. A to nelze zajistit pouhým nařízením. Klíčem je porozumění tomu, proč je to tak důležité. Ze strany mistrů musí neustálé probíhat propojování tématu kvality v práci s běžným životem. Jak poznamenal jeden z účastníků workshopu: “Vždyť každý z nás je ředitelem kvality svého života. Nepotřebujeme komplikované systémy řízení na to, abychom poznaly zásadní rozdíl mezi tím, co je dobré a co ne.” Jsou však obory, kde to tak jednoznačné není. Nebo firmy, které vyrábějí pouze určitou část finálního produktu - pouze jeden díl, který na první pohled není vidět. A pak se může zdát, že se nekvalita schová. Nebude vidět.

A jak z toho ven? Rozhodně o kvalitě nepřestávejte mluvit! Pokud s ní nejste spokojení, nepřehlížejte nedostatky. Ukažte zaměstnanci celý finální výrobek (klidně i na obrázku), na něm část, kterou vyprodukoval v nízké kvalitě, a nechte jej pospat, co tento jeho přístup způsobí dál za potíže jak jeho kolegům, tak následně celé firmě u zákazníka. Jedině, pokud zaměstnanci začnou rozumět souvislostem, proč je kvalita tak důležitá a uvědomí si to, teprve poté je možné kvalitu vyrábět. Bohužel, bez kontroly to nejde…

Stejný postup můžeme použít jak ve výrobě, tak i v administrativě či službách.

Chcete se osobně potkat a diskutovat toto téma přímo s Vratislavem?

Tak se registrujte ZDE