Martin Dobeš: Nejvýraznější trendy ve firemním vzdělávání pro rok 2017

Když napíšu, že rychlost změny je klíčovým faktorem pro úspěch kterékoli organizace, nebude to nic nového. Výjimkou nejsou ani změny ve firemním vzdělávání, kde lze odhadovat trendy, s nimiž se budeme setkávat během letošního roku. Rok 2017 bude rokem dalšího využití širokého potenciálu možností, které do oblasti vzdělávání zaměstnanců přinášejí moderní technologie. Ve firmách to bude souviset především s nástupem nejmladší generace zaměstnanců, kteří nahradí odcházející silnou poválečnou generaci.Mobilní vzděláváníNa světě je více než dvě miliardy mobilních zařízení. Stejně tak jako roste využívání mobilních zařízení v běžném životě, poroste i v oblasti vzdělávání zaměstnanců. Jedním z hlavních úkolů oddělení vzdělávání bude zajistit sdílení vzdělávacího obsahu na různých zařízeních. Dále budou častěji vznikat speciální vzdělávací programy přímo pro mobilní zařízení, které budou mít formu krátkých kurzů se silným zastoupením videoobsahu.Virtuálně-sociální učeníNejde o nic nového. Učení vždy mělo svůj sociální rozměr. Nová struktura lidských zdrojů ve firmách však v současnosti způsobuje tlak na to, aby firmy daleko více investovaly do rozvoje sociálního učení svých zaměstnanců. Výrazně k tomu přispívá fakt, že pracovní týmy pracují stále častěji odděleně, každý z jiného kouta světa, přesto potřebují sdílet informace a učit se jeden od druhého. Vznikají tzv. sociálně učící se sítě. Dalším důležitým faktorem pro jejich rozvoj je i to, že mladá generace, která vstupuje na trh práce, je na sociální sítě zvyklá a považuje jej za přirozené prostředí a součást svého života, včetně toho pracovního.GamifikaceZapojování herních prvků do vzdělávání je už velmi dobře rozjetý byznys. Globální investice do gamifikace vzdělávání vzrostly z 2 miliard dolarů v roce 2010 na 7,4 miliardy dolarů v roce 2015. Určité herní prvky již obsahuje více než polovina firemních procesů. Hlavní přínos gamifikace je v posilování motivace účastníků vzdělávání nejen v oblasti měkkých, ale také tvrdých dovedností. Pro letošní rok lze předpokládat další silný rozvoj gamafikace.Integrace procesů rozvoje zaměstnancůVzdělávání se bude ve firmách stále více propojovat se strategiemi talent managementu. Systémy pro správu vzdělávání v organizacích (LMS) budou obsahovat mnohem detailnější data týkající se rozvoje kariéry zaměstnanců a zaměří se také na integraci plánování nástupnictví do rozvoje zaměstnanců. Cíl je více než zřejmý: možnost zaměřit vzdělávání tam, kde přinese firmě největší hodnotu.Cloudové technologieCloudové vzdělávací systémy přinášejí hned několik výhod. Kromě větší flexibility ve srovnání s klasickými LMS jsou to především nižší náklady na zavedení a údržbu, snadnější přístup a široká škála funkcí, které usnadňují vzdělávání kdykoli a kdekoli. Vzhledem k tomu, jak rychle stoupá počet poskytovatelů cloudových vzdělávacích systémů, bude zásadní roli hrát kvalita služeb, kterou dokáží firmám nabídnout.Rozšířená virtuální realitaRozšířená realita zcela jistě v několika příštích letech změní obraz firemního vzdělávání. Tento fenomén dokáže učícímu zprostředkovat kvalitativně nový „prožitek“, vytvořit v podstatě reálné učící se prostředí, v němž je možné věrohodně simulovat řadu situací, které by byl jinak těžko zprostředkovatelné. Autor: Martin Dobeš, expert EPALEPůvodní zdroj: https://ec.europa.eu/epale/cs/node/36255
ZAUJAL VÁS TENTO ČLÁNEK? Nastavte si AGENTA pro hlídání podobných informací! Nebo se podívejte, jaké kurzy nabízí portál Edumenu.cz v oblasti Lidských zdrojů a personalistiky nebo třeba Managementu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *